Ең дамыған мегаполис ретінде, Алматыдағы қызмет көрсету сапасы – заңды түрде Қазақстандағы ең жоғары қызметтерінің бірі , өйткені қызмет көрсету саласындағы кәсіпорындардың жоғары шоғырлануы және клиентке бағытталған қаланың тиісті имиджі бар.
Қазақстанда қысқы Универсиада-2017, ЭКСПО-2017 сияқты алдағы ірі ауқымды іс-шаралар қарсаңында, Алматы қаласын дамыту орталығында мынадай мәселе туындады: »Қала - шетелдік туристпен бетпе-бет кездесуге дайын ба?». Туристік әлеуетті дамыту жолының бастапқы кезеңінде бола тұра, Қазақстан, нақтырақ айтсақ Алматы, мысалы, көрші Өзбекстандағыдай дерлік, туристермен жұмыс жасауда айтарлықтай тәжірибесі жоқ. Сондықтан Алматыда туристік саланы дамыту жоспарын әзірлеу үшін «as is» - қалай бар, солай» сервисінің сапасын орнату қажет болды; содан кейін алынған нәтижелердің салдарынан туристік инфрақұрылымды жетілдіру бойынша перспективаларды белгілеуге болады.
Сондықтан да Алматы қаласын дамыту орталығы – орналастыру орындары (қонақ үйлер, хостелдер), гастрономия (кафе, мейрамханалар, өзге де тамақтану объектілері), әуежай сияқты туристік индустрияның »үш кит«-і бойынша ірі масштабты зерттеу жүргізді. Соңғысы туралы Жеке мақала болады.
ЗЕРТТЕУ ҚАЛАЙ ӨТТІ
Қарапайым келушілер/қонақтар/клиенттер кейпінде компанияға немесе оның сауда залына бірнеше арнайы дайындалған »құпия қонақтар» жүгінді. Әрбір »құпия қонақ» (немесе »құпия сатып алушы«, "сатып алу бақылаушысы«) қонақтың орташа статистикалық сипаттамаларына барынша сәйкес келді және өзін кәдімгі мейман ретінде ұстады, қызметкерлермен диалог құрды, қызмет түрлерін тұтынды немесе түпкілікті шешім қабылдай алмағандай кейіп танытып, кетіп қалды.
Жоспарланған объектіге барып келгеннен кейін, »құпия қонақ» арнайы сауалнамалық есеп толтырды, онда сапар барысы сипатталды және берілген параметрлер бойынша ұпайлар мен пайыздар қойылды.
Негізгі параметрлер төмендегідей болды:
1) Қонақты қарсы алу кезеңіндегі қызметкерлердің жұмысы
Бұл маңызды кезең, себебі мекеме туралы әсер алғашқы 60 секунд ішінде қалыптасады. Қызметкерлердің рөлі қонақтармен жағымды байланыс орнату, алғашында қонаққа таңсық болып табылатын жерде жайлы атмосфера құру болып табылады. Қонақтың мекемеге деген одан арғы қарым-қатынасы қызметкерлердің осы кезеңде қалай қарсы алғанына байланысты болады.
2) Қызметкерлердің жылы шырайлылығы мен ықыласы
Адамдар бір-біріне беретін ақпараттың көп бөлігі ауызша қабылданбайды. Қызметкерлердің қонаққа өзінің ынта-ықыласын білдіре білу қабілеті қонақтың қызмет көрсетуден алған барлық әсерінің 80%-на дейін құрайтыны дәлелденген.
3) Қызметкерлер қонақтардың мұқтаждығын анықтай алуы
Мейман мұқтаждығын өте мұқият анықтау және зерттеу арқылы тауарды немесе қызметті өткізуге болады. Сауда-саттықты жүзеге асырудың негізі - өнімнің өзі, тіпті оның сипаттамалары да емес, тұтынушы одан табатын пайда немесе тиімділік екенін есте сақтау маңызды. Көптеген зерттеулерге сәйкес, егер уақыттың 90%-ында сатып алушы сөйлеп, тек 10% ын ғана сатушы сөйлесе, қалған уақытта ол клиенттің қалауын тыңдайды және ұғынуға тырысады.
4) Қызмет көрсету икемдері. Өзіне тиесілі тауар немесе қызмет туралы ақпаратқа ие болу.
Қонаққа, келген жеріне сенім білдіру және не үшін келді сол қажеттігіне қол жеткізу өте маңызды. Қызметкерлердің анықтаған қажеттіліктерге сәйкес компанияның қызметтерін сауатты, нақты және ақпаратты таныстыруы - компанияның қаржылық жетістігінің және тұтынушылардың жоғары сенім білдіру деңгейінің кепілі.
5) Қызмет көрсетудің барлық кезеңдерінің бірізділігін сақтау: сәлемдесу, қажеттіліктерді анықтау, кеңес беру, таныстыру, наразылықтармен жұмыс істеу, қоштасу
6) Қызметкерлердің қонақтармен қарым-қатынас этикеті
Қоғамдық тамақтану және орналастыру объектілерінің қызметкерлеріне қонақтармен дөрекі түрде қарым-қатынас жасауға, жағымсыз эмоцияларын, көңіл-күйін білдіруге және сыртқы келбеті, жасы, нәсілі, жынысы, ұлты, діни немесе мәдени айырмашылықтары және т.б. болсын, кез келген белгілері бойынша тіл тигізуге тыйым салынады.
7) Қонақтардың көзінше қызметкерлердің өзара қарым-қатынас этикеті
Қоғамдық тамақтану және орналастыру объектілерінің қызметкерлеріне бір-бірімен салғыласу, бөгде істермен айналысуға, тамақ ішуге, шылым шегуге және қонақтардың көзінше телефон арқылы сөйлесуге болмайды.
8) Стресстік, сыни, жанжалды жағдайлардан шыға білу
Мейман қоғамдық тамақтану объектілеріне бару және орналасу кезінде компания қызметтерінің мәлімдеген қызмет сапаларына сәйкес келмеуіне немесе мейманның көңілінен шықпауына байланысты даулы жағдайлар жиі туындайды. Қызметкерлердің мұндай жағдайларды басқара білуі қонақтың мекеме туралы соңғы әсерін және оған қайтадан келуге деген ниетін қалыптастыруда маңызды рөл атқарады.
9) Қонақпен қоштасу кезеңіндегі қызметкерлердің жұмысы
Қоғамдық тамақтану және орналастыру объектілерінің қызметкерлері бұл кезеңді көбіне елемейді. Қонақтың бұл мекеме туралы алған әсерін оны әңігемеге тарта отырып, бекіту, келіп тұруын сұрау, осы мекемені таңдағаны үшін алғыс айту және мейірімді түрде қоштасу өте маңызды.
«Құпия қонақ» туралы толық сауалнама және зерттеу әдістемесі сілтеме бойынша қол жетімді.
НӘТИЖЕСІ
Қоғамдық тамақтану объектілерінің ішінен барлығы 106 мекеме тексерілді, олардың ішінде fine dining мейрамханалары (немесе қарапайым сөзбен айтқанда – жоғары асүй мейрамханалары), casual dining және fast dining мейрамханалары (»демократиялық» мейрамханалар), барлар, дәмханалар, кофеханалар мен асханалар болды. Біреуінен басқасының барлығы келесідей баға алды:
Орналастыру объектілерінен барлығы 83 қонақ үй тексерілді. Оларды қызмет көрсету сапасы бойынша үлестіру:
Екі жағдайда да ұсынылған бағалар мынаны білдіреді:
1. »Өте жақсы» – зерттелген қоғамдық тамақтану немесе орналастыру объектісінің қызметкерлері қызмет көрсетудің жоғары стандарттарын, қызмет көрсетудің барлық кезеңдерінің дәл сақталуын, стреске төзімділігін, даулы жағдайларды шебер басқаруын, проактивтілігін, кішіпейілділік пен дамыған қарым-қатынастық дағдыларын көрсетті.
2. »Жақсы» – зерттелген қоғамдық тамақтану немесе орналастыру объектісінің қызметкерлері, өз қызметтерін жақсы меңгеретінін көрсетті, жанжалды жағдайлар туындаған кезде тыныштықты сақтап қалды, сәлемдесу болды, бірақ мейман мекемеде болған барлық кезеңдердегі қызмет көрсету стандарттарына сәйкес мейманға толыққанды қамқорлық танытпады және белсенділік көрсетпеді.
3. »Қанағаттанарлық» – зерттелген қоғамдық тамақтандыру немесе орналастыру объектісінің қызметкерлері қызмет көрсету стандарттарына сәйкес төмен деңгейде қызмет көрсетті, өз міндеттерін жақсы орындады, бірақ қызмет көрсетудің барлық кезеңдерінде қонақтармен жұмыс істеу ережелерін сақтамай, реактивті болды, қонақтардың қажеттіліктерін қанағаттандыруға әлсіз болды, мекеменің қызметтері туралы ақпаратты толық иеленбеген, даулы жағдайларда абыржып немесе тиісті басқара алмады.
4. »Қанағаттанғысыз» – зерттелген қоғамдық тамақтану немесе орналастыру объектісінің қызметкерлері қонақтармен жұмыс істей алмайтынын, жұмыс орнындағы іс-әрекеттерінің қонақтарға қызмет көрсету стандарттарына сәйкес еместігін, қызмет туралы ақпараттардан жұрдай екенін, мейманның мұқтаждықтарын қанағаттандыруға дайын емес екендігін көрсетті, жанжалдасып, сабырлылық деңгейінің төмендігін көрсетті.
ДЕРЕКТЕРДІ ТАЛДАУ
Жоғарыда келтірілген деректерді талдау анықтады:
Осы зерттеудің нәтижелері бойынша:
- орналастыру объектілерінің басым бөлігі (объектілердің 77%) 150 балдың 90 бал шекті деңгейінен жоғары сервис сапасын көрсетті.
- барлық қоғамдық тамақтану объектілерінің 87,6%-ы 150 балдың 90 бал шекті деңгейінен жоғары баға алды. Бұл 106 зерттелген нысанның 93-і.
- Яғни, зерттелген 83 орналастыру нысанының 63-і және зерттелген 106 тамақтану объектілерінің 93-і өз қызметкерлерін жақсы оқытады, қызмет көрсету стандарттарына ие және оларды ұстануға тырысады.
«Жақсы» және »өте жақсы» деген баға алған қоғамдық тамақтану объектілері мен орналастыру объектілері арасында объектілердің барлық санаттары бар болғандықтан, сервис сапасы, клиентке бағдарлану мекеменің дәрежесіне, санатына немесе мәртебесіне байланысты емес, қызмет көрсетуші персоналдың дағдыларына байланысты деген қорытынды жасауға болады.
- 5* санаттағы қонақ үйлер, іс жүзінде, қонақтарға қызмет көрсетудің жоғары стандарттарына сәйкестігін дәлелдеп, жақсы баға алды;
- 4* қонақ үйлер барлығы бірдей жоғары қызмет көрсету деңгейін көрсеткен жоқ, бұл олардың мәлімделген деңгей мен санаттарға сәйкестігіне күмән келтіреді. Осы санаттағы 4 қонақ үй қанағаттанарлық баға алды;
- 3 * қонақ үйлер өздерін жағымды жағынан көрсетті. Осы санаттағы 3 нысан қанағаттанарлық бағаға ие болды, қалған 16 нысан 90 бал шекті деңгейінен жоғары болды;
- Санатсыз қонақ үйлер қанағаттанарлық баға алған тізімдегі көпшілікті ұсынады. 7 нысан шекті деңгейден төмен болып шықты,11 нысан жақсы деген және тек 1-еуі ғана үздік баға алды. Бұл нысандар, бірінші кезекте, қызмет сапаларына назар аударулары керек;
- Хостелдер рейтингте қанағаттанарлық және өте жақсы деген бағалау арасында тең бөлінді. 10 хостел өте жақсы деген баға алды. Бұл тіпті, ең аз жабдықталған және арзан қонақ үйлерде қызмет көрсету сапасы жоғары деңгейде болуы мүмкін екенін айқындайды.
- Fine dining деңгейіндегі мейрамханалардың барлығы дерлік сервистің жоғары деңгейін көрсете алмады, осы санаттағы 2 мейрамхана қанағаттанарлық, 6-уы жақсы және 10-ы өте жақсы деген баға алды;
- Casual dining, fast casual мейрамханаларының көбісі ең үздік баға алғандар қатарынан. Алайда, олардың арасынан қанағаттанарлық деген баға алғандар саны да аз емес. Осы санаттағы 1 нысан қанағаттанарлықсыз баға алды. Бұл факт осы санаттағы мекемелерге қонақтардың белгілі бір қабылдауын қалыптастыру үшін қонақтарға қызмет көрсетудің бірыңғай стандарттарын ұстану қажет екенін көрсетеді.;
- Кафелердің көп бөлігі жақсы деген баға алды. Бұл, осы санаттағы мекемелер премиум класстағы мейрамханалармен қатар қонақтарға қызмет көрсетудің жоғары стандарттарына ұмтылатынын білдіреді;
- Барлық зерттелген кофеханалар жақсы деген баға алды;
- Барлардың басым бөлігі -14 нысанның 9-ы жақсы деген баға алды;
- Fast food барлық мекемелері жылдам тамақтану кәсіпорындары екеніне қарамастан, өте жақсы және жақсы деген баға алып, шекті деңгейден жоғары болды;
- Мекеме табына қарамастан, барлық асханалар шекті деңгейден жоғары орналасып, жақсы деген баға алды.
Талдау нәтижелері бойынша, қоғамдық тамақтану объектілерінің және орналастыру объектілерінің рейтингі жасалды, олар төмендегі кестелерде ұсынылды:
Қоғамдық тамақтану объектілерін рейтингке бөлу
№ |
Атауы |
Балл |
Санаты |
«Өте жақсы» деген баға |
|||
1 |
Бродвей бургер |
150 |
Fast food |
2 |
Dickens |
Fine dining |
|
3 |
Vino Da Puri |
Casual dining |
|
4 |
Dedas Puri |
Casual dining |
|
5 |
Madeni асхана |
Столовая |
|
6 |
RUMI дәмді палау Орталығы |
Casual dining |
|
7 |
Entrecote Garden |
Fine dining |
|
8 |
Rittoria meals and more |
Кофехана |
|
9 |
Leo's Cafe & Terrace |
Кафе |
|
10 |
Investor |
Fine dining |
|
11 |
Vizir |
147 |
Casual dining |
12 |
Лесная сказка |
146 |
Casual dining |
13 |
BAO Sushi & Noodles Bar |
Кафе |
|
14 |
Варим Парим |
Асхана |
|
15 |
Sevens |
Бар |
|
16 |
НАМЕДНИ |
Casual dining |
|
17 |
Пруссия |
Casual dining |
|
18 |
Gelato Paradais |
144 |
Fine dining |
19 |
Paradise |
Кафе |
|
20 |
Пинта bar & grill |
Бар |
|
21 |
Trattoria |
Кафе |
|
22 |
Parmigiano |
142 |
Fine dining |
23 |
SOHO ALMATY CLUB |
Бар |
|
24 |
Лошадь Пржевальского |
140 |
Бар |
25 |
Arba Wine |
139 |
Бар |
26 |
Favor Meat Club |
138 |
Fine dining |
27 |
Hard Rock Cafe |
Кафе |
|
28 |
Hali Gali Grill & Party Bar |
Бар |
|
29 |
Crab`s Burger |
Fast food |
|
30 |
My Cafe |
Кафе |
|
31 |
McDonald`s |
Fast food |
|
32 |
Рис |
137 |
Кафе |
33 |
PALLADIUM |
136 |
Бар |
34 |
BARSTOL & KOK |
Casual dining |
|
35 |
Сова |
Кофейня |
|
36 |
Tomato |
Кафе |
|
37 |
Льдинка |
Кафе |
|
38 |
Дареджани |
134 |
Casual dining |
39 |
DEL PAPA |
Casual dining |
|
40 |
Fort Vernyi |
Кафе |
|
41 |
Cafe Central |
Кафе |
|
42 |
OZYURT |
133 |
Fast food |
43 |
Restaurant & club Bellagio |
Fine dining |
|
44 |
Бульбаш |
132 |
Fine dining |
45 |
Мичурин |
Кафе |
|
46 |
Goodbeef |
Casual dining |
|
47 |
Line Brew Mix |
132 |
Casual dining |
48 |
Хмельница |
130 |
Casual dining |
49 |
VIVALDI |
Casual dining |
|
50 |
RUST Grill & Bar |
Casual dining |
|
51 |
LOFT |
Casual dining |
|
52 |
COFFEEROOM & TRATTORIA |
Кофейня |
|
53 |
Карлов Мост |
129 |
Fine dining |
54 |
Wagon Restaurant |
128 |
Casual dining |
55 |
Мармарис |
Кафе |
|
56 |
RED DRAGON |
Casual dining |
|
57 |
Roma Caffe |
127 |
Кафе |
58 |
AmurE |
Fine dining |
|
59 |
Ratatouille |
126 |
Fine dining |
60 |
БОЧОНОК |
Бар |
|
61 |
Pinch |
124 |
Кафе |
62 |
Счастливые люди |
Casual dining |
|
63 |
Aurora |
Кафе |
|
64 |
Мандариновый Гусь |
Кафе |
|
65 |
Mad Murphy`s Irish Pub |
122 |
Бар |
66 |
Manga Sushi |
Кафе |
|
67 |
Caffe Pascucci |
Кофехана |
|
68 |
Тандыр |
Кафе |
|
69 |
Samal |
Casual dining |
|
«Жақсы» деген баға |
|||
70 |
Basilic |
120 |
Асхана |
71 |
KOREAN HOUSE |
Fine dining |
|
72 |
Соседнее село |
Кафе |
|
73 |
Grand Opera |
118 |
Casual dining |
74 |
Union |
117 |
Бар |
75 |
Chalet |
Fine dining |
|
76 |
Дом |
Кафе |
|
77 |
ВьетКафе |
116 |
Кафе |
78 |
Оранжевый верблюд |
Кафе |
|
79 |
Qingdao |
Casual dining |
|
80 |
La Suisse |
114 |
Fine dining |
81 |
ASSORTI |
Casual dining |
|
82 |
Назик |
113 |
Casual dining |
83 |
Safran |
Casual dining |
|
84 |
Mary the Butcher |
111 |
Бар |
85 |
Бюро Nahodok |
109 |
Бар |
86 |
Гости |
108 |
Casual dining |
87 |
ЛенКонцерт Saigon Style |
106 |
Fine dining |
88 |
Вечное Небо |
Casual dining |
|
89 |
SADU |
104 |
Casual dining |
90 |
El Mirador |
100 |
Fine dining |
91 |
Le Marche |
98 |
Fine dining |
92 |
Gippo |
92 |
Fast food |
«Қанағаттанарлық» деген баға |
|||
93 |
Гранат |
88 |
Кафе |
94 |
Чешский двор |
Casual dining |
|
95 |
OZYURT |
Casual dining |
|
96 |
Crudo |
Casual dining |
|
97 |
ТЮБЕТЕЙКА |
Casual dining |
|
98 |
Неделька |
86,5 |
Кафе |
99 |
YARD HOUSE PUB |
86 |
Бар |
100 |
Salt`n`Pepa |
82 |
Кафе |
101 |
Гакку |
Fine dining |
|
102 |
Sumo-San |
80 |
Fine dining |
103 |
El Plato |
72 |
Casual dining |
104 |
McLaren`s Bar |
67 |
Кафе |
105 |
Mandy's Dinner |
66 |
Кафе |
«Қанағаттанарлықсыз» деген баға |
|||
106 |
Ларисс Иванну Хачу |
50 |
Casual dining |
Орналастыру объектілері санаттар бойынша рейтингте
№ |
Атауы |
Балл |
Санаты |
«Өте жақсы» деген баға |
|||
1 |
Hello Hostel |
150 |
Хостел |
2 |
Sky Hostel |
Хостел |
|
3 |
Rise |
3* |
|
4 |
Astra |
3* |
|
5 |
Parasat Hotel & Residence |
3* |
|
6 |
The Dostyk Hotel |
5* |
|
7 |
Ritz Carlton |
149 |
5* |
8 |
Iris Hotel |
142 |
3* |
9 |
Алматы |
3* |
|
10 |
Вояж |
4* |
|
11 |
Nomad`S GH |
138 |
Хостел |
12 |
Hostel 74/76 |
136 |
Хостел |
13 |
Уют |
4* |
|
14 |
Best-1 |
135 |
Хостел |
15 |
Samal Resort & Spa |
134 |
4* |
16 |
Сая |
134 |
3* |
17 |
Алан Circus |
3* |
|
18 |
Zyliha |
3* |
|
19 |
Тянь-Шань |
3* |
|
20 |
Almaty Hostel Dom |
132 |
Хостел |
21 |
Golden Palace |
3* |
|
22 |
Renion Hills |
130 |
3* |
23 |
Renion |
126 |
3* |
24 |
Terra |
3* |
|
25 |
Mildom Premium |
125 |
4* |
26 |
Ark Shatyr |
124 |
Хостел |
27 |
SoLuxe Hotel Almaty |
4* |
|
28 |
Best-3 |
122 |
Хостел |
29 |
РГК Астана |
Санаты жоқ |
|
«Жақсы» деген баға |
|||
30 |
Royal Petrol |
120 |
3* |
31 |
Grand Sapphire |
4* |
|
32 |
Есентай Hostel |
120 |
Хостел |
33 |
Карлыгаш қонақ үйі |
Санаты жоқ |
|
34 |
Потенциал қонақ үйі |
Санаты жоқ |
|
35 |
Казжол |
4* |
|
36 |
Ак-Алтын |
114 |
Санаты жоқ |
37 |
Mildom Express |
112 |
Санаты жоқ |
38 |
Athletik |
Хостел |
|
39 |
Казыбек |
Санаты жоқ |
|
40 |
Residence Jeppesen |
Санаты жоқ |
|
41 |
Best-2 |
111 |
Хостел |
42 |
Erbil Grand Hotel |
110 |
4* |
43 |
World Hotel Saltanat |
4* |
|
44 |
Astana International |
108 |
4* |
45 |
Amigo |
106 |
Хостел |
46 |
Academic Apartments |
104 |
Хостел |
47 |
DimAL Almaty Hostel |
Хостел |
|
48 |
Apple Hostel |
Хостел |
|
49 |
ГРК Пират |
Санаты жоқ |
|
50 |
Д'Рами Мини-отелі |
Санаты жоқ |
|
51 |
Тахар |
Санаты жоқ |
|
52 |
Almaty Hostel |
102 |
Хостел |
53 |
Маган қонақ үйі |
4* |
|
54 |
Hotel Kazakhfilm |
Санаты жоқ |
|
55 |
Well Sleep |
Санаты жоқ |
|
56 |
Grand Voyage |
4* |
|
57 |
Алма |
100 |
3* |
58 |
Премьер-Алатау БО |
98 |
3* |
59 |
Отрар |
4* |
|
60 |
Harmony Hostel |
96 |
Хостел |
61 |
Atakent Park Hotel |
Хостел |
|
62 |
Loco Hostel |
94 |
Хостел |
63 |
Super Hostel |
92 |
Хостел |
64 |
Той Дами Отель |
Санаты жоқ |
|
65 |
Five Seasons Hostel |
Хостел |
|
66 |
Star |
Хостел |
|
67 |
Pas Al Pas |
Санаты жоқ |
|
«Қанағаттанарлық» деген баға |
|||
68 |
Penthouse Hostel Almaty |
86 |
Хостел |
69 |
Mildom Hotel |
Санаты жоқ |
|
70 |
Berkana |
3* |
|
71 |
Medeus Park |
84 |
4* |
72 |
Гостиница Манас |
Санаты жоқ |
|
73 |
Royal Park Company |
83 |
3* |
74 |
Almaty Central Hostel |
82 |
Хостел |
75 |
London House |
80 |
Санаты жоқ |
76 |
Almaty Back Packers |
Хостел |
|
77 |
Казхостел |
||
78 |
Т қонақүйі |
3* |
|
79 |
Relax |
Санаты жоқ |
|
80 |
Best Western Plus |
4* |
|
81 |
Тан-Шолпан |
Санаты жоқ |
|
82 |
Hotel ALA |
78 |
Хостел |
83 |
Керемет Мини-отелі |
Санаты жоқ |
|
84 |
Евразия Гранд Отелі |
58 |
4* |
БОЛАШАҚТА
Белгілеп өту керек, бұған дейін Алматыда, айқын қажеттілігіне қарамастан, мұндай күрделі зерттеу жұмыстары жүргізілмеген. Алдағы уақытта осындай зерттеулерді мерзімді негізде жүргізу жоспарланып отыр.
Қызмет көрсету сапасын тұрақты зерттеу қажеттілігі көбінесе әрбір нақты жағдайда көрсетудің ерекшелігі қызмет көрсету процесін олар ұсынылғанға дейін бақылауға мүмкіндік беретін сапа эталонын құруға мүмкіндік бермейтіндіктен туындайды. Қызмет сапасы өзгермейтін стандартқа сәйкес келе алмайды, өйткені олар тұтынушылардың сұраныстарының ауысуының әсерінен өзгереді. Сондықтан тек жүйелі түрде жүргізілетін маркетингтік зерттеулер уақыт өте келе клиенттердің сұраныстары мен ұсынылатын қызметтер сапасының қалай өзгергенін анықтай алады.